6 augusti 2016

En riktig semester

Daniels sista semestervecka tog vi en riktigt semestervecka. Vädret visade sina bästa sidor och det kändes verkligen som sommar.
Vi inledde veckan med att ta XPRS över till Tallinn med Nixu.Barnen lämnade vi hemma då resans syfte var inhandling av sprit. Vi handlade det mesta på PreOrder så i Tallinn blev det mat i hamnen och så några varv inne i olika alkon. Köpte lite kompleterande till preordern och sådan vi visste är mycket billigare i land. Vi var tillbaka i god tid på båten och gick för att packa allt i bilen. Behändigt det där att allt levereras till bilen, första gången vi har bilen med på båten för att kunna göra det. Vi hade en chill resa men nästa gång tror jag nog bilen får bli hemma.


Tisdagen var vi ut på havet hela dagen med pappa och mina småsyskon (+ deras kompisar). Vi hade inte bestämt i förväg utan på morgonen bestämde vi att idag är en bra båtdag så vi packade en kass och lite mat med oss och for ut på äventyr med nya 81DC. Jag hade sagt till pappa tidigare att jag inte vill till dom där "vanliga" holmarna vi alltid besöker att nu vill jag se någonting annat. Så först stannade vi på Linholmen där vi gick i land en stund. Jag chillade med Mathias i båten och Matilda gjorde upptäcksfärder på bergen med pappa sin. Därifrån for vi vidare till Äggskär men det var fullt så vi körde tillbaka mot hamnen och tog i land på Furuholmen. En holme jag besökt många gånger som barn men inte säkert på senaste 18 åren. Båda barnen somnade på vägen dit, tack och lov! De var inte alls vän med båten den dagen. Matilda som annars älskar att åka båt var helt hopplös och sku varken ha flytväst på eller sitta stilla. Mathias saknar bara vanan att åka båt. Nå på Furuholmen blev det mat, började nog vara lite hungrig då klockan redan närmade sig 18. Ungdomarna hade viktigare saker för sig så de kom inte alls med för att grilla så det fanns nog mat till oss så vi fick magarna mättade. Vattnet var mest bara ärtsoppa men lite fick barnen doppa fötterna i stranden, och Matilda nästan hela sig så hon kisade ner sig mitt i maten. Och sen det värsta av allt, 2 måsar var påträngande och försökte komma nära när vi åt, jag kastade lite kottar mot dem för annars sku de nog ha nappat Matildas tallrik, och när vi kom tillbaka till båten hade de skitit ner hela däcket! Och mina solglasögon som var i en "juomateline" var helt vita av skit, Alltså fy!!

Tur finns det utrymme att lite röra på sig i båten fast man ska sitta stilla under färd. 



Onsdagen strålade solen igen så när Mathias tog dagsvila packade jag en strandkass och for med Matilda till Hasselholmen vart också J och E kom. Matilda var ivrig att få simma och plaskade på för sig själv. Lite dåligt bara då stora stranden var reserverad för simskolan och lediga delen var inhängnad av brygga som alla barn gärna ville klättra på, och det var ju djupt på andra sidan bryggan så det var nog att hålla barnen borta från bryggan. Var på stranden ca 1,5h innan vi fick börja söka oss hemåt via butiken då vi lite extempore bestämde att vi far ut till skären på eftermiddagen. Hade T här på kaffe samtidigt som jag försökte få packat till skären. Just dendagen hade F kommit med Hållidej på jobb så fastän det var hett ute fick vi klä på barnen ordentligt för det var nog svalt på sjön! Nästan så jag själv sku ha kuna ha mössa på då det blåste i öronen.



Hela torsdagen och fredagen var vi sen i skären och tog det lugnt, så lugnt det går med 2 öronlösa yrväder. Mathias har börjat krypa och det var ju inte precis det lättaste på berget då det syder så han far ikull. Matilda fick plaska i stranden, vi hittade min gamla simring som hade luft i sig ?! så den körde hon omkring med. Vattnet var nog inte någo varmt, 18,5 tycker jag mamma sa. På kvällarna badade vi bastu och jag fick äntligen vinterpälsen kastad, haha! Första natten sov Mathias nere med oss och han vaknade lite över 6, vilket var helt för tidigt enligt mig. Andra natten sov Matilda nere med oss och hon vaknade 5:45, så det blev inte bättre fast vi böt om barnen så vi sku få sova lite mera. Mathias hade sovit hela natten med 1 gråt ända till 8 på morgonen, just typiskt. På fredagen gick jag med Matilda till Jungrudansen och hon gick nätt hela vägen, sista kurvan före slutet hoppade hon över en sten och var mitt inne i dansen igen :D. På eftermiddagen kom butiksbåten och förstås sku det ju vara glass. Vid 18 kom F ut för att köra hem oss. Eller hem, på Charlies och Alissas kalas sku vi ju ännu på. Var sista gästerna så det var passligt lugnt.


Badkaret funkar lika bra att plaska i som simbassängen


Lördagen hade vi väntat på redan en tid, det nalkades barnfrifest på kvällen. Barnen förde vi till famo och fafa och blev sedan upphämtade för en rolig kväll. Vädret var perfekt, solen sken och det var varmt fast det var slutet av Juli. Vi grillade och åt godsaker värdarna bjöd på. Kvällen gick fort och plötsligt sku vi hem. Nå snart får vi ta pånytt.

Lite bilder på oss måste vi ju ta :D
Sedan avslutade vi veckan med att söka hem barnen direkt klockan 9 och for på förmiddagen till Paven på American brunch. Mamma och F kom också dit då de missaden brunchen förra veckan. Blev veckohandling och jag fick handla helt i fred då båda barnen sov i bilen, så skönt att inte behöva hålla reda på någon i butiken. På kvällen badade vi bastu och så var det bara att dra täcket på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)