15 augusti 2016

Vardagen har tagit vid

Förra veckan började vardagen på rikgtit kändes det som, nu är det slut på långa veckoslut och familjedagar. Jag är så gott som ensamstående mamma, nästan iallafall, då Daniel jobbar långa dagar och veckoslut. Eftersom förra tisdagen blev en festdag (utan festande) så gick resten av veckan ganska snabbt och på veckoslutet hade jag inte veckoslutskänsla då dagarna ändå såg lika ut som de gjorde onsdag och torsdag. Idag känns det ungefär som söndag, blev helt råddig med dagarna.
Det tar ett tag innan man vänjer sig att vara den enda vuxna barnen har att umgås med, och det jobbigaste är nog det att man inte ens får gå på vessan i fred. Försöker ta det lugnt och inte ha så mycket "borden" att göra. Ändå finns det ju det där som måste göras fast jag är ensam med barnen. Lyfter nog på hatten åt ensamstående föräldrar! Men jag tror man vänjer sig och sedan börjar ha sitt eget system. Nu har jag också tagit ett annat tidsschema då jag vet att Daniel inte kommer hem vid middagstid så jag planerar ju vår dag på ett annat sätt.
När Mathias går ut och vila brukar jag säga att Matilda ska söka böcker och så ligger vi på soffan och läser en bra stund. Hon får full uppmärksamhet och jag får lite vila under dagen, win-win. Har också försökt aktivera henne med modellera och kritor på dagarna när vi inte gått ut. Förra veckan blåste det ju typ varje dag stormvindar här hos oss så vi var ute bara en gång, en stund. Man tror ju man ska blåsa iväg så fort man öppnar dörren! Simbassängen fick jag söka från skogen också.
På torsdagen ville vi ha lite sällskap så Nannu kom hit så barnen fick leka. Matilda pratar varje dag om A, det är nog hennes bästis fast de inte alltid kommer så bra överens :D
På fredagen körde vi ner till min famo och fafa och hälsa på. Matilda tycker så om att leka med min fafa och sku int alls ha tid att fara hem.
Lite program måste vi ha för att få dagarna att gå men det är skönt att inte ha något fastspikat utan kunna ta dagen som den kommer och se på vilket humör barnen är. Men snart är det slut på det också, bara denhär veckan kvar som vi ännu är hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)