7 september 2016

Dagis- och jobbstart

Klockan är lite över 7 på kvällen och båda barnen sover sedan en stund tillbaka. Matilda somnade på 2 minuter efter att vi läst slut Ingrid-boken och Mathias hade somnat under tiden som jag läste med Matilda. Våra kvällar är inte så långa mera, barnen måste i säng senast kl 19 för att hinna sova ordentligt innan dagisdagarna. Och efter dagisdagarna är de så trötta att de går och sova ganska tidigt ändå fast det inte är tidig väckning följande morgon. Matilda steg upp idag när Daniel for på jobb lite före 6 och somnade inte om fast hon kom med mig och ligga, så hon fick se på barnprogram medan jag slumrade lite till. Hade nog väntat mig att det sku vara tidigt väckning idag också men inte riktigt så tidig. Mathias tog nästan 13 timmars nattsömns och snarkade på till lite över 8! Sedan har vi haft en helt vanlig dag, lagat lite mat åt Mathias, lekt, varit ut och gå, och bara haft en dag utan dessmera planer eller måsten. Fast alla dedär "måstena" ju nog ska utföras på lediga dagar för att bli gjorda.

Barnens dagisstart har gått jätte bra, inget gråt på  morgonen men nog på eftermiddagen när kommit för att söka hem dom. Matilda vrålar "neeej mamma kom ja vill INT hem" och Mathias blir mamis när han ser mig. Båda trivs bra och är glada och nöjda hela dagen. Mathias brukar vara som solen hela dagen och inte gnälla någonting alls, och det är ju skönt att höra. De är de första barnen som kommer på morgonen och jag tror det har stor betydelse för hur lämningen går, barnen blir inte stressade av andra barn och den vuxna kan direkt ge full fokus. Jag har reserverat några extra minuter tid till lämnandet så det inte ska bli stress och de öppnar dörren åt oss redan 6:15. Mathias har fått sin mjölkflaska att dricka men det verkar som vi kan lämna bort den då han bara druckit några klunkar. Jag var lite rädd för hur Mathias ska orka hela förmiddagen tills dagsvilan men på måndagen hade han orkat lika länge som de andra barnen och sedan sovit lite på 2 timmar, på tisdagen hade de gått in med honom tidigare och äta för att han verkade trött och hungrig, men så hade han bara sovit 1,5 timmar och vaknat "mitt i vilan", så han var ganska så trött igår kväll. Det är skönt att de lite kan flexa med tiderna enligt barnen och inte bara går enligt klockan! Matilda har också sovit 2 timmar båda dagarna på dagis, får se ifall vi måste minska på det då hon sedan haft svårt att somna på kvällen, eller så har det bara vara spänningen efter dagen som gjort att hon haft svårt att få tag på sömnen. Mathias har lite krånglat med maten på dagis (lika som han gör här hemma), kräsnare barn får man nog söka efter verkar de som! Han ska ha sin mat nästan helt slät, sådär halvmosat äter han absolut inte och mat mosad med gaffel kommer också allt ut tillbaka, eller så ska det vara sådana bitar som han kan tugga, alltså ordentliga potatisbitar.
Efter några veckor kommer det nog säkert att komma en ordentlig back med dagiset och det kommer högst antagligen blir gråt på mornarna när dagis blir vardag, men det får vi ta sen. Därför finns också dedär extra minuterna på morgonen. Nu har hela komma till dagis, klä av och vinka hejdå tagit högst 10 minuter.

För mig har det känts riktigt bra att vara på jobb, efter en sommar hemma med båda barnen behöver nog huvudet och öronen lite vila :D. Jag känner mig som en ovetande studerande då jag hela tiden måste fråga och känns som jag inte kan någonting mera. Men allt är ju nytt, huset, klienterna och arbetskamraterna, så jo, kanske jag har lov att fråga. Kroppen har fått en ordentligt chock av jobbandet och ryggen är helt totalt fast. Jag går så mycket på jobbet att jag får nog ihop mina 10000 steg på en arbetsdag så någon extra kvällslänk behöver jag inte fundera på. Och det har nog inte funnits krafter kvar till någon länk heller. På måndagen var jag så slut i ryggen att jag bara låg på soffan när barnen gått i säng. De sista dropparna energi används till barnens kvällssysslor och sen sku jag själv kuna stupa i säng men vill nog sitta helt i lugn och ro en stund och pusta ut efter dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)